کد خبر: 1212680
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای اعمال فشار بر اقشار ضعیف و متوسط کشور است. در حال حاضر نیز این اقشار تحت فشار هستند و باید از اعمال فشار بیشتر بر آن‌ها اجتناب کنیم. کاهش قدرت خرید مردم به معنای ضربه به تولید است. مصوبه مجلس در افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای کاهش قدرت خرید مردم و ضربه به تولید است. 
مینا مهرنوش، کارشناس اقتصادی و فضای کسب و کار کشور در گفتگو با «جوان» در خصوص درست بودن یا نبودن اقدام دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده گفت: واقعیت این است که مردم توان پرداخت مالیات اضافه‌ای را ندارند و دولت باید از هرگونه اعمال فشار بر بخش شفاف اقتصاد کشور اجتناب کند. وی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که در کل این شاخص را به ۱۰ درصد می‌رساند، هم به لحاظ رقم بالاست و هم به لحاظ روانی تأثیر منفی در جامعه می‌گذارد و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. تمامی این موارد به تورم می‌انجامد که به صلاح کشور نیست. 
این کارشناس اقتصادی و فضای کسب و کار کشور توضیح داد: در شرایطی که مردم به لحاظ درآمدی وضعیت خوبی ندارند، افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد عجیبی است. مهرنوش گفت: مردم از این موضوع ناراحت هستند که بخش شفاف اقتصاد کشور همیشه مالیات پرداخت می‌کنند، اما بخش زیادی از مؤدیان که درآمد‌های بالایی دارند، از پرداخت مالیات طفره می‌روند. وی ادامه داد: دولت به جای افزایش مالیات بر ارزش افزوده باید به مقابله با فرار مالیاتی و کشف مؤدیان جدید متمرکز شود. به این ترتیب، مالیات‌ستانی از بخش غیرشفاف اقتصاد در دستور کار قرار می‌گیرد که منافع زیادی برای کشور دارد. 
این کارشناس اقتصادی و فضای کسب و کار کشور خاطرنشان کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای اعمال فشار بر اقشار ضعیف و متوسط کشور است. در حال حاضر نیز این اقشار تحت فشار هستند و باید از اعمال فشار بیشتر بر آن‌ها اجتناب کنیم. مهرنوش گفت: اغلب دولت‌ها در شرایط تورم و رکود به اعمال سیاست‌هایی در راستای بهبود شرایط اقدام می‌کنند. پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی منطقی نیست. وی ادامه داد: بخش‌های مختلف اقتصاد بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. نمی‌توانیم به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم و ادعا کنیم که کالا‌های اساسی افزایش قیمت نخواهند داشت. این کالا‌ها نیز در روند تولید دچار اضافه پرداخت می‌شوند و در نهایت قیمت شان افزایش می‌یابد. 
وی ادامه داد: کاهش قدرت خرید مردم به معنای ضربه به تولید است. مصوبه مجلس در افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنای کاهش قدرت خرید مردم و ضربه به تولید است. در شرایط فعلی، دولت وظیفه دارد سیاست‌هایی را در راستای حمایت از تولیدکنندگان به اجرا بگذارد نه اینکه با اعمال سیاست‌هایی مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده به تولید ضربه بزند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار